Ciptaan Lawan Evolusi
Nhingz, BLOG--Teori evolusi dalam sains moden digambarkan sebagai
teori yang menyatakan bahawa manusia berasal daripada haiwan. Namun, sama ada
pendukung ciptaan mahupun evolusi sama-sama berpraduga dalam kepercayaannya.
Pertanyaannya adalah, praduga manakah yang memiliki kesahihan terbaik dan tidak
bertentangan dengan kaedah saintifik? Dalam kerangka biologi, asal-usul
manusia dan alam semesta telah dihuraikan berdasarkan kepada teori evolusi.
Ramai cendekiawan timur dan barat yang menerima teori ini sebagai kebenaran
saintifik. Pertentangannya dengan konsep ciptaan yang dipercayai dalam
agama boleh dikatakan diabaikan.
Konsep ciptaan dianggap sebagai bahasa iman yang
kurang saintifik. Tetapi ramai juga cendekiawan yang mencuba mendamaikan kedua
konsep ini dengan menyatakan, bahawa teori evolusi adalah penjelasan saintifik
bagi ciptaan. Namun, benarkah begitu? Apakah bukti yang diajukan oleh pengamal
teori evolusi itu benar dan sungguh saintifik? Benarkah pula konsep ciptaan
kurang saintifik?
Setiap orang yang ingin mempelajari asal-usul manusia,
pasti akan mengemukakan praduga. Ini disebabkan oleh had pengetahuan manusia,
dan juga kerana apa yang dipelajari adalah peristiwa masa silam yang dikaji
berdasarkan kepada bukti yang diteliti pada masa kini. Untuk peristiwa
yang hanya satu kali terjadi, sehingga datanya tidak dapat diwujudkan semula,
penelitian terhadapnya hanya dapat dilakukan secara subjektif. Kesimpulan
terbaik yang mampu dibuat adalah dengan merumuskan hipotesis atau model untuk
menjelaskan peristiwa yang terjadi itu. Webster menjelaskan bahawa hipotesis
atau model adalah: “bukti yang dipertimbangkan untuk menjelaskan fenomena
tertentu dan tidak mempunyai bukti kebenaran lainnya yang menjelaskan fenomena
ituâ€.
Dengan kata lain, hipotesis masih merupakan suatu
pertimbangan. Evolusi dan penciptaan, kedua-duanya merupakan suatu model
yang tidak dapat dibuktikan. Akan tetapi, kita boleh meneliti kesahihannya
dengan membandingkan model masing-masing dengan apa yang diketahui sebagai
fakta saintifik.
Pemberatan saya adalah, model yang paling tepat dengan data saintifik
sepatutnya diterima dan digunakan sebagai dasar bagi penelitian yang lebih
mendalam. Dari sini setiap orang boleh membuat pilihan dan mengambil model mana
yang lebih unggul secara saintifik bila dibandingkan dengan model lainnya.
A. FAKTA SAMA KESIMPULAN BERBEZA
Fakta yang
sama boleh menghasilkan kesimpulan yang berbeza kerana andaian dan dugaan.
Bukti saintifik yang sama juga terbentang bagi penganut model penciptaan dan
pengamal model evolusi. Namun demikian, manusia tidak sewajarnya
mengabaikan fakta begitu sahaja berdasarkan andaian seseorang dan membenarkan
logik atau kesahihan suatu model hanya berdasarkan kepada andaian dan
dugaan. Sesuatu model hendaklah sesuai dan selaras dengan data saintifik
dan dapat dipertahankan dalam ujian dan penelitian saintifik. Pengamal
evolusi dengan tegas menyatakan, bahawa alam semesta dengan semua zat dan
tenaganya membentuk kehidupan dengan sendirinya. Dengan perkataan lain,
biologi berevolusi melalui seleksi alam tabii. Sebaliknya, penganut penciptaan
berpendapat, bahawa ada pengantara luaran yang maha agung. Dengan kata lain,
masing-masing ingin meninjau dunia menurut dugaan tertentu. Saya
mencadangkan agar, seseorang yang ingin menonjolkan prinsip yang masuk akal
dalam disiplin pengetahuan, hendaklah berhati-hati dalam memisahkan antara apa
yang diketahui sebagai fakta dengan apa yang dipercayai sebagai filosofi.
Penganut
penciptaan juga sewajarnya dapat membezakan antara Alkitab dan Alquran sebagai
wahyu dengan tradisi keagamaan. Sama ada penganut penciptaan mahupun pengamal
evolusi sama-sama berpraduga dalam kepercayaannya. Pertanyaannya adalah: dugaan
manakah yang memiliki kesahihan terbaik dan tidak bertentangan dengan semangat
saintifik?
Model
penciptaan, secara ringkas mencakupi bukti saintifik bagi penciptaan semua
bentuk kehidupan yang beranekaragam dan kompleks secara mendadak. Ada
kesenjangan sistematik yang bertahan di antara bentuk kehidupan yang berbeza
tersebut. Variasi genetik juga terdapat pada bentuk kehidupan semenjak waktu
penciptaan. Model evolusi, secara ringkas mencakupi bukti saintifik bagi
kemunculan semua bentuk kehidupan secara bertahap semenjak lima bilion tahun
yang lalu. Menurut evolusi, kehidupan berkembang dari zat kimia, berubah
menjadi ameba, hingga akhirnya menjadi beranekaragam kehidupan yang kompleks
seperti yang ada sekarang ini.
B. DARWIN MELANGKAH TERLALU JAUH
Pendukung
evolusi menganut hipotesis ameba menjadi manusia atau molekul menjadi manusia,
dan mekanisma perubahannya melalui seleksi alam tabii. Hipotesis ini sebenarnya
diambil dari gagasan evolusi mikro. Gagasan evolusi mikro pertama kali
dikembangkan oleh George Mendel bagi menunjukkan variasi antara spesies yang
berdasarkan mekanisma genetik. Teori Mendel antara lain menunjukkan bahawa
keanekaragaman anjing, bermula dari jenis Saint Bernard sehinggalah kepada
jenis Cihuahua.
Dan konsep
evolusi mikro ini diterima secara meluas sehingga sekarang. Fenomena demikian
juga yang ditemui oleh Charles Darwin pada empat belas spesies burung Finch di
Kepulauan Galapagoss, yang sebenarnya berasal dari nenek moyang yang
sama. Namun, Darwin melangkah terlalu jauh dari evolusi mikro ini. Dan
para saintis evolusi, meramalkan kemungkinan terjadinya evolusi makro untuk
menjelaskan asal-usul kehidupan. Konsep evolusi mikro ini diterapkan kepada
semua bentuk kehidupan: “bahawa semuanya berasal dari sumber yang samaâ€. Demikianlah, manusia dijelaskan sebagai evolusi dari prima, mamalia dan
unggas hasil evolusi dari reptilia, reptilia berasal dari ameba dan seterusnya.
Evolusi mikro jelas mengandungi batasannya yang sendiri, dan gagasan bahawa
kehidupan yang kompleks sekarang ini sebagai hasil proses seleksi alam tabii
masih merupakan dugaan. Secara saintifik, konsep evolusi makro sebenarnya
sukar dipertahankan. Sekalipun demikian, konsep bahawa evolusi itu merupakan
suatu fakta masih dipertahankan. Para saintis evolusi cenderung untuk berusaha
menjelaskan mekanisma seleksi alam tabii bagi membuktikan kehidupan berasal
dari satu sumber yang sama.
C.
ADA PENCIPTA YANG MAHA BIJAKSANA
Sebaliknya
dengan model ciptaan. Model ini secara tidak langsung menyatakan, kehidupan
diciptakan dengan suatu maksud dan peraturan yang tertentu. Ada kekuatan dari
luar, ada perancang yang maha bijaksana, yang maha dinamik dan komprehensif,
yang menciptakan kehidupan di alam semesta ini.
Keanekaragaman
kehidupan yang ada tidak mungkin berasal dari proses seleksi alam tabii. Pasti
ada campur tangan dari luar. Penciptaan, dengan demikian, merupakan suatu
proses maha perkasa, diarahkan dari luar dan pada semua bahagian adalah
sempurna. Seluruh dan pelbagai jenis kehidupan yang berasal dari
rangkaian evolusi mikro, termasuklah organisma yang bersel tunggal, adalah
diciptakan dengan sempurna sejak awal mulanya. Allah menciptakan pelbagai jenis
organisma, bukan hanya satu nenek moyang. Allah pada mulanya menciptakan
sepasang manusia dewasa. Sekarang kita mengenal pelbagai bangsa manusia dari
sepasang manusia yang pertama ini. Kita juga dapat melihat variasi serupa
pelbagai jenis haiwan dan tumbuhan.
Ini
menunjukkan terjadinya evolusi mikro dalam batas satu jenis makhluk hidup,
bukannya evolusi makro antara jenis makhluk hidup. Mutasi juga tidak
pernah mengubah bentuk kehidupan secara drastik atau mendadak; makhluk yang
bermutasi tidak pernah berubah menjadi makhluk jenis lain.
D. KEBEBASAN BERFIKIR
Berdasarkan
kepada penjelasan evolusi mikro dan makro tersebut, jelaslah bahawa teori
penciptaan secara saintifik tidak bertentangan. Sebaliknya, teori evolusi
mengambil kesimpulan dari fakta khusus dan menjadikannya fakta. Dengan ini saya
mencadangkan bahawa, walaupun evolusi merupakan bahasa saintifik dan penciptaan
merupakan bahasa iman, namun kerangka keduanya jalan masih terbuka untuk
ditinjau semula secara objektif dalam usaha mencari kebenaran antara pandangan
yang bertentangan itu.
E.
DIALEKTIKA SAINS DAN AGAMA
Sejak
falsafah mula menemui ranah kelahiran formatnya di Yunani yang dimulakan oleh
Thales, dan kemudian dilanjutkan oleh filosofi besar Plato, Aristoteles dan
Plotinus, majoriti pemikir besar semasa yang ingin menyelami hakikat alam
semesta, Tuhan dan kebenaran, sebagai subjek kepada pertanyaan yang
terus-menerus muncul tanpa jawapan yang pasti. Sekarang, agama masih diyakini
sebagai sumber rujukan fundamental atas segala pertanyaan, dalam pengertian
antara penggiat falsafah yang melahirkan sains masih boleh berjalan secara
selaras dan harmoni dengan agama sebagaimana yang pernah berlaku di zaman
kecemerlangan Islam.
Namun,
seiring dengan perkembangan pemikiran manusia serta kepelbagaian kemajuan teknologi yang dihasilkan,
maka terjadilah lebuhraya perpisahan antara agama sebagai konstruk dogma dan
sains sebagai hasil pemikiran manusia yang pada akhirnya seolah-olah berpotensi
untuk menggantikan wahyu agama sebagai autoriti legitimasi kebenaran yang
universal. Bermula
dengan Rene Descartes yang meninggalkan jejak kaedah baru dalam pencarian
kebenaran yang berasaskan unsur subjektiviti, iaitu manusia, yang pada akhirnya
telah melahirkan dualisme dalam segala bentuk kehidupan. Alam semesta dianggap
hanya sebagai sebuah jentera yang boleh diperalatkan semahu-mahunya. Hal inilah
yang telah menjadikan sikap kehartaan semakin dominan dalam kehidupan manusia
yang bermula dalam bidang sains dan budaya hatta agama. Dalam bidang
pengetahuan pula, sikap kebendaan yang diyakini oleh aliran kehartaan khususnya
ketika Charles Darwin menawarkan teori seleksi alam tabii yang melahirkan
anggapan bahawa segala bentuk kehidupan berevolusi dari peringkat yang paling
ringkas menjadi kompleks melalui sebuah pertarungan alam tabii di mana yang
paling kuat sahaja yang akan bertahan, sedangkan yang lemah akan dengan
sendirinya menjadi punah.
Menurut
prinsip teori evolusi mereka percaya bahawa gen yang bermutasi secara kebetulan
pada akhirnya akan melahirkan wujud baru yang semakin sempurna kerana telah
melalui proses seleksi alam tabii, dan akan terus berevolusi sehingga kepada
suatu bentuk yang belum dapat dibayangkan. Dengan pengertian lain, proses
evolusi seakan tanpa tujuan kerana wujud begitu sahaja. Manakala peranan Tuhan
sebagai pencipta akan menjadi tiada kerana segala sesuatu wujud dengan
kebetulan sahaja.
Ketika rejim
teori Graviti Newton mula melancarkan serangan ke atas kemunculan teori
Relativiti Einstein, yang menyemai paradigma baru alam fizik, telah melahirkan
banyak wira teori baru yang berkaitan dengan penciptaan alam semesta, antaranya
ialah teori kosmologi kuantum yang dipelopori oleh Werner Heinsenberg yang
mendakwa, bahawa peristiwa fizik yang wujud merupakan kebetulan tanpa sebab,
kerana pada skala yang terkecil semua yang wujud adalah tidak pasti.
Dengan ungkapan lain, alam semesta muncul dari ketiadaan kepada kewujudan. Dan
ia terus-menerus berusaha memberi pandangan baru bagi memahami kewujudan maha
pencipta melalui kaedah saintifik bahawa tidak wujud pertentangan antara sains
dan agama sebagai dua sumber kebenaran.
0 comments:
Posting Komentar